Vad är Österlen?

Nyfikna gäster frågar oss ibland vad Österlen egentligen är. Och var gränserna till denna mytomspunna sydöstra del av Skåne går. Här försöker vi reda ut begreppet.

Österlens gränser

Det sägs att ingenstans är himlen så nära som på Österlen. Himmel och hav i förening – ett himlahav. Kanske är det himlahavet som gör ljuset så speciellt och som lockar så många besökare och inflyttade till Österlen? Begreppet Österlen användes från början av folk från västra Skåne (Västerlen) som talade om folket som bodde österut, i trakten öster om len (grinden som leder österut). När man reste österut reste man alltså Österlen.

Vad som är Österlen har från början varit ett relativt begrepp och någon officiell geografisk gräns finns inte, bortsett från naturliga gräns österut som Östersjön bildar. Nationalencyklopedin skriver så här om Österlen: ”Benämning på slättbygden i sydöstligaste Skåne, ungefär motsvarande Ingelstads, Järrestads och Albo härader – d.v.s. Simrishamns och Tomelilla kommun samt angränsande delar av Ystads kommun. Någon fast gräns för området kan inte anges.”

Alltså, ungefär sydost om väg 19 mellan Brösarp i norr och ner till Ystad i söder, vilket då helt eller delvis inkluderar kommunerna Simrishamn, Tomelilla och Ystad. Kommunerna Sjöbo och Skurup ingår inte i Österlen även om vissa fastighetsmäklare, strateger och andra så kallade ”marknadsförare” ibland önskar utöka Österlens geografiska område med inte bara dessa båda kommuner.

Österlen nämns i skriven form för första gången 1876 i Ystadrektorn Nils G Bruzelius bok ”Allmogelifvet i Ingelstads härad”. Tre andra personer som starkt bidragit till profileringen av Österlen är Teodor Tufvesson, Fritiof Nilsson ”Piraten” och Prins Eugen. Målarprinsen och hans svarta bil med registreringsnumret A11 syntes ofta på Österlen under 30-talet. Hans målningar och positiva syn på bygden drog med sig fler konstnärer, men även författare, i släptåg. En effekt av detta blev även att dåtidens turister började hitta till Österlen. I början fanns en förundran, och även en misstänksamhet, riktad mot dåtidens besökare. Idag finns inte mycket kvar av denna inskränkthet utan turister och nyinflyttade tas oftast emot med öppna armar.

Teodor Tufvesson var dåtidens stora kulturpersonlighet på Österlen. Han var både lärare, poet och radiopratare och var troligen också den som först började marknadsföra Österlen i skriven form. Bördig från Borrby pratade och skrev Tufvesson ofta gott om trakten i dåvarande Ingelstads och Järrestads härader. När så kollegen Fritiof Nilsson ”Piraten” flyttade till de norra delarna av Österlen fick även Albo härad ingå i Österlenbegreppet. Lena Alebos, museichef i Simrishamns kommun, version av vad Österlen är hittar du i denna länk.

Turismen på Österlen

Det gynnsamma klimatet och den bördiga myllan gör att jordbruket rotat sig som en av destinationens starkaste näringar. Andra betydande näringar är fisket och turismen. Österlen har en lågpulsprofil som passar många semesterfirare och en hel del buss- grupp- och konferensbokare förlägger sina möten till rofyllda miljöer på Österlen.

Att hyra en stuga på Österlen har blivit ett begrepp. Vill du hellre krypa till sängs på ett slott, hotell, gårdshotell, gästgiveri, bed and breakfast eller vandrarhem finns det gott om andra huvudkuddar att välja mellan. Ett flertal campingplatser med attraktiva lägen lockar också hit många campare.

Här på Österlen firar vi marknader och skördefester med långa traditioner. God mat och dryck har blivit ett av Österlens signum och ofta erbjuds du lokalt producerade råvaror som tillsammans med den skånska matlagningstraditionen mättar de hungrigaste magar. Ena dagen enkel pick nick-korg på stranden och nästa en gourmetmiddag på restaurang?

På Österlen finns gott om aktiviteter som berikar dig med både hög och låg puls. Kanske är du intresserad av golf, padel, trädgård, spa, museum, fiske, cykel, ridning, konst eller naturupplevelser. Över sex mil sträcker sig kustremsan från Haväng i norr till Ystad i söder. Flera mil av fantastiska sandstränder som bara ligger där och väntar på oss barfotingar.

Turistsäsongen smyger igång med antikmässan i Brösarp tidig vår. När Konstrundan under påsken närmar sig kommer folk från när och fjärran för att besöka konstnärer, designers och konsthantverkare i deras ateljéer. Under första helgen i november arrangeras Österlen Lyser, höstens sista storevenemang. Men du, varför inte besöka Österlen vintertid? Det är en annorlunda upplevelse vill vi lova.

Golfen på Österlen

Här på Tomelilla Golf spelar du golf, padel och footgolf. Du övernattar bekvämt i vårt hotell alldeles intill golfbanan (ställplatser för husbilar och husvagnar finns) och äter vällagad och säsongsanpassad mat i vår välrenommerade golfkrog.

I regionen finns tre golfklubbar; Tomelilla Golf (18 hål + korthålsbana + simulatorgolf i inomhushall), Ystad Golfklubb (18 hål) och Österlens Golfklubb (36 hål + korthålsbana). Strax utanför Österlen finns även Sjöbo Golfklubb (18 hål + korthålsbana). Här på hemsidan >> hittar du våra populära golfpaket och vi skräddarsyr gärna ett upplägg utifrån dina specifika önskemål.

Då så, dags att packa bagen för ett besök på Österlen.
Välkommen hit och trivs med oss!