Måns första HIO under årets första tävling!

Publicerat: 2023-03-01 - 11:49 - Skrivet av Joachim Orrenius

Bollen i hål med ett slag - Hole In One. De flesta golfares dröm. Måns Högström kan sluta drömma. Han tillhör numera HIO-klubben. När Måns den gångna helgen tävlade i Skåne Junior Vintertour by Cobra Puma Golf på Trelleborgs GK slog han till med livets första HIO. För övrigt hans första runda för året med spel till ordinarie greener.

På hål 15, en kort par 3:a, plockade Måns fram pitchen ur bagen och ställde upp sig på tee.

- Jag fick meterna från min medspelare Dylan Nilsson. Det var 102 meter till flaggan, med lite vind från höger. Jag tog en lugn pitch och siktade lite höger om flaggan. Jag slog slaget och blev av med bollen i solen. Det var på eftermiddagen så solen stod lågt. Då säger Dylan att bollen var höger om flaggan. Jag tänkte att den iallafall borde vara säker på greenen, men jag såg fortfarande inte bollen. När jag plockade upp peggen och satte klubban i baggen skriker Dylan av glädje att den gick i. Sedan gick vi fram och såg att den låg där i hålet, berättar Måns Högström.

En roligt detalj är att just lugna halsvingar med pitch hade Måns dagarna innan tävlingen tränat på tillsammans med klubbens pro Jocke Norgren. Slutsats - träning lönar sig.

Hur gick det i övrigt i tävlingen?
- Så där, jag hade problem med puttningen. Trots att jag hade bra längd på puttarna ville bollen inte gå i vilket gjorde att jag inte kunde rädda par på flera av hålen. Jag slutade på en18:e plats av 28, avslutar en glad Måns.

På Tomelilla Golfs sida på Facebook finns en filmklipp där du ser Måns stega upp på green och plocka upp bollen ur hål - klicka här >>

Vi tar av oss våra damhattar och gubbkepsar och gratulerar Måns till din första Hole In One!