Damerna på frammarsch

Publicerat: 2022-10-13 - 07:44 - Skrivet av Joachim Orrenius

Serieseger i Skåneserien kategori 1 och serietvåa i kategori 2. Dessutom gick laget i kategori 3 till final och i D70 blev det en andra plats. Klubbens damer skördar framgångar i de skånska seriespelen. Dags för en avstämning med damkommitténs ordförande Lisa Jönsson om framgångarna och damkommitténs arbete.

"Vi rullar runt på många spelare"

Varför går det så bra för Tomelillas damer?

- De som spelar i Skåneserien kategori 1 och 2 är ett gäng erfarna damer som varit med många år. Från och med i år spelas även kategori 3 som fångat upp de som är nya i golfen och som ännu så länge har lite högre handicap, och det har blivit succé. Vi är runt 40 spelare som ingår i vår tävlingsverksamhet och som tycker om att tävla. Styrkan är att vi rullar runt på många spelare, säger Lisa Jönsson som under säsongen varit både lagledare och spelare i kategori 2-laget.

Lisa Jönsson.

Tomelilla Golf har damlag i följande klasser: Skåneserien Kategori 1, Kategori 2, Kategori 3, D70 och D50. Seriespelen i kategoriklasserna är handicapreglerat, t ex i kategori 2 ingår spelare som har handicap mellan 22,9-29,9. Sänker du dig under 22,9 spelar du istället i kategori 1 o.s.v. Alla startavgifter till samtliga seriespel bekostas av klubben.

- Enda kostnaden för spelarna är att ta sig till banorna och där samåker vi och delar på resekostnaderna, säger Lisa Jönsson.

Alla som har intresse av att tävla anmäler sig till vår kickoff i april, eller till någon av lagledarna i damkommittén och därefter placeras man i det lag man har spelhcp för.

Årets program för damerna är slut men i början av april arrangeras en ny säsongsuppstart med information om tävlingar och andra planerade aktiviteter som planeras under 2023. Ett bra tillfälle för nya medlemmar att komma med i gemenskapen alltså. Vid detta tillfälle brukar det även arrangeras en enkel upptaktstävling.

Marie de la Motte, Inga Olofsson, Elsie Jönsson och Marika Nilsson är några av Tomelilla Golfs framgångsrika damer.

Mycket sport men golfen fick vänta

Lisa har tränat både fotboll och löpning och har även varit med och startat Friskis & Svettis i Tomelilla. En sportig tös med andra ord. Som golfare är hon relativt ny. Tiden för golf har inte riktigt funnits tidigare i livet. Men för ett par år sen bestämde hon sig.

- Mina barn spelade golf upp till tonåren och jag har alltid sagt att någon gång ska jag också börja spela. Det har pratats mycket golf därhemma och jag visste att jag skulle bli "fast".

Nu är hon fast och har varit med i damkommittén i tre år och ordförande i två. Dessutom sitter hon med i golfklubbens styrelse.

- Första året var mycket inställt p.g.a. pandemin men nu är det full fart. Vi vill vara lyhörda för vad medlemmarna önskar och skickar varje år ut en enkät för att få in synpunkter så att vi kan förnya och förbättra verksamheten. Nu har vi precis fått med Therese Dykh i damkommittén. Hon har tidigare varit med i en annan klubbs damkommitté och har säkert en del nya inspel.

Välkomnande atmosfär

Hur trivs du här på Tomelilla Golf?

- Mycket bra, jag tycker det är en välkomnande atmosfär här. Min känsla är att både medlemmar och gästspelare blir sedda.

Var är damkommittén om tre år, är du kvar som ordförande?

- Ibland är det bra att få in friskt blod så jag tror inte jag är kvar som ordförande. Jag hoppas vi fortsatt har en bred verksamhet med olika aktiviteter och att vi har fått in fler yngre damer i verksamheten. De som är mellan 25 och 40 år.

Hur ska vi bli ännu mer attraktiva för de yngre damerna?

- Svår fråga. Vi gör redan mycket och har t.ex. en grupp på Facebook som heter Tomelilla Golf damer. Kanske ska vi testa med att ha fler aktiviteter som riktar sig enbart till kvinnor, t ex nybörjargrupp och träningar, avslutar Lisa Jönsson.

Damkommittén på Tomelilla Golf: Lisa Jönsson ordförande, Sonja Anderson kassör, Eva Birgersson sekreterare, Ylva Gerberg, Gunilla Carlsson, Monika Edstrand och Therese Dykh. Läs mer på damkommitténs sida på hemsidan >>