H&G:s kök firar fem år

Publicerat: 2024-02-22 - 09:13 - Skrivet av Joachim Orrenius

I dagarna är det fem år sedan Henrik Larsson och Gustav Jönsson tog över golfrestaurangen på Tomelilla Golf under namnet H&G:s Käk, förlåt Kök. Doun träffades första gången redan 2007 då de jobbade på varsin restaurang i Skillinge men det var när de kockade ihop i Sälen och på Drakamöllans Gårdshotell som tankarna på att bli kompanjoner tog fart. När erbjudandet från Tomelilla Golf kom kändes allt rätt och H&G:s Kök blev verklighet. På fredag den 1 mars firas femårsjubiléet med afterski med Knet & Bünna, gulaschgryta med bröd och smör samt kaffe och tårta efter maten. Festen startar 17.30.

Henrik och Gustav värnar om det skånska matarvet. Här är det vällagad smakrik mat med fokus på bra råvaror som gäller. I dagens rätt ingår alltid sallad, soppa, bröd, kaffe och kaka. På menyn finns även veckans fisk och veckans vegetariska.

"Vi vet hur god mat ska smaka"

Många år som nära kollegor, vad är det som fungerar så bra i ert samarbete?
- Vi kompletterar varandra. Henrik har mer erfarenhet och jag är lite mer ung och naiv. Han bromsar mig ibland. Henrik har mer ansvar i köket med beställningar och jag mer av administration och kontorsbiten. Vi tänker likadant när det gäller mat och vet båda hur god mat ska smaka. Rena och rejäla smaker, säger Gustav.

-  De som kommer hit på morgnarna känner doften av vårt hembakta bröd. Det är en huvudfigur vid samtliga måltider hos oss. Frukost, lunch, fika, catering eller en trevlig middag kvällstid, säger Henrik.

"Malin och Thom är vår största investering"

I köket jobbar även Malin Olsson och Thom Mårtensson. Under högsäsong och vid större arrangemang ansluter extrapersonal.

- Malin och Thom är vår största investering. Både Henrik och jag har familj och vi vill inte att jobbet som egenföretagare ska påverka familjelivet för mycket. Under högsäsong jobbar vi såklart mer men å andra sidan kan vi vara hemma med familjerna mer under lågsäsong. Vi har hittat en bra balans mellan jobb och privatliv, säger Gustav.

Många upplever en välkomnande och trevlig atmosfär på Tomelilla Golf. Något som H&G:s givetvis bidrar med.
- Överlag är det god stämning, både bland medlemmar och gäster. Tillsammans med golfklubbens personal är vi ett riktigt bra gäng som har roligt tillsammans, säger Gustav och bjussar på ett par historier

-  En gång hade jag lagt in flera kilo stekt sill i ättikslag. När jag satte lådan med sill på ett hyllplan i en vagn som stod i varuhissen rasade allt ner. Det luktade ättikslag i hissen under flera månader. Sen har vi klassikern när jag ber en ur sommarpersonalen sätta igång soppvärmaren. Efter ett par minuter kommer han tillbaka till mig och undrar var man sätter på värmen i soffan. Han trodde jag bad honom sätta på soffvärmaren och hade alltså letat runt soffan var på-knappen satt.

Kvällsöppet sju dagar i veckan

- Vi är en restaurang på en golfklubb men det är verkligen inte bara golfare som kommer till oss. Här är alla välkomna. Med vår matsal uppdelad i två rum med ca 100 sittplatser är möjligheterna enorma. Under utomhussäsongen utökar vi med ytterligare 50 sittplatser på vår uteservering, säger Henrik.

Blir det ytterligare fem år på Tomelilla Golf?
- Ja, vi har i alla fall inga planer på att lämna. Även denna sommar planerar vi att hålla kvällsöppet i restaurangen sju dagar i veckan och fortsätta med de uppskattade grillkvällarna. Det som gör att vi trivs och stannat så länge är framförallt samarbetet med golfklubben och deras personal, avslutar Gustav.

H&G:s erbjuder även catering och på plats i restaurangen njuter du av frukost, lunch, fika, middag, bröllop, fester och andra trevliga tillställningar såsom after ski-kvällen den 1 mars. Det finns även möjlighet till konferens om så önskas. Med hotellets 32 bäddar kan Henrik och Gustav skräddarsy ett upplägg precis efter dina önskemål.