Inomhusträning för synskadade på Tomelilla Golf

Publicerat: 2024-02-13 - 15:51 - Skrivet av Joachim Orrenius

Till inomhushallen på Tomelilla Golf söker sig både padelspelare, bowlesspelare, och golfare såklart. En ny kategori golfare som, i väntan på våren, också tränar i hallen är synskadade. Vi träffar Johnny Ekström, Anders Lindahl och Torbjörn Shyrrén under ett träningspass.

Golftränaren Måns Lundberg är tidigt på plats inne i hallen. 20 grader varmt och vindstilla. En befriande kontrast mot den senaste tidens blåst och kyla. Måns har dukat upp fika. Kaffe, smörgås och söt kaka. Det sociala är som bekant en viktigt del i golfspelet och innan träningen startar finns tid för en stunds prat.

- Detta är ett projekt som är möjligt tack vare bidrag från Allmänna arvsfonden. Fyra golfklubbar ingår i projektet - Degeberga Widtsköfvle GK, Malmö Burlöv GK, Haverdals GK och Sollentuna GK. Nu under vinterhalvåret passar det bra att träna här i Tomelilla som har en mycket bra lokal och som ligger hyfsat centralt. Målet är att deltagarna ska ta grönt kort, berättar Måns Lundberg.

Oftast deltar sex personer men idag hade några fått förhinder. Till sommaren planeras ett golfläger under en helg. Brösarps gästis nämns som ett av alternativen.

- Det blir kul. Att resa iväg och träffas är alltid utvecklande. Jag startade Swedish Blind Golf 2005 och har tidigare tävlat i VM både på Nordirland och i Japan, säger Johnny Ekström.

Anders Lindahl och Torbjörn Shyrrén är nyare in i golfen.
- Jag har bara provat en gång tidigare. Det var på Mölle GK, säger Anders Lindahl.

Fikastunden är slut och det är dags för uppvärmning. Deltagarna leds ut till puttinggreenen och Måns Lundberg leder några uppvärmningsövningar tillsammans med Joakim Norgren från hemmaklubben Tomelilla Golf som också hjälper till med träningarna i hallen.

Ingen träning utan uppvärmning.

Träningen startar med kort chippning, 6-8 meter. Syftet är att träna svingen och få en känsla för hur långt bollen går.

- Som caddie och ledsagare för oss synskadade gäller det att beskriva banan på ett sätt så att vi ändå får en bild framför oss trots att vi inte ser, säger Torbjörn som även har en delvis förlamad vänstersida att ta hänsyn till i svingen. Det är viktigt med rätt uppställning för att hitta balansen, förtydligar Torbjörn Shyrrén.

Samspelet med ledsagarens extra ögon är av förklarliga skäl en förutsättning för att kunna spela golf när du inte ser något. Att kunna gå på en välklippt fairway utan risk att snubbla på något hinder ger en känsla av frihet.

- Tidigare såg jag konturer och kontraster vilket jag inte gör längre. Att inte ha koll på hur banan ser ut är utmanande. Är det möjligt att golfklubben kan ställa upp med ledsagare, kanske några från fadderverksamheten, när vi vill spela här i Tomelilla, undrar Johnny Ekström?

Johnny Ekström tränar i Tomelilla golfs simulator.

Tomelilla Golf återkommer till Johnny och de övriga med svar.

Efter två intensiva timmar är dagens träningspass slut. Både svingar och bollträffar satt betydligt bättre i slutet av träningen då samspelet med dagens tränare och ledsagare Måns Lundberg och Joakim Norgren fungerade bättre och bättre.

Vill du veta mer om pargolf kan du läsa här på golfförbundets hemsida: https://golf.se/paragolf