Emma Ralmark når sina mål

Publicerat: 2023-08-16 - 07:25 - Skrivet av Joachim Orrenius

Tomelilla Golf har flera talangfulla och ambitiösa juniorer. Vi träffar 17-åriga Emma Ralmark som nyligen uppfyllde ett av årets mål - att slå sig in på topp 100 bland Sveriges juniortjejer.

Emma Ralmark har spelat både tennis och handboll. När hon var i 10-årsåldern följde hon med sina föräldrar till golfbanan där hon upptäckte ännu en bollsport, den svåraste och roligaste av dem alla.

Numera tränar Emma tre till fyra gånger per vecka. Under sommarhalvåret blir det även många tävlingar. Handicapet har under året gått ner från 3,9 till dagens +0,6. Imponerande!

Vad är det som är så roligt med golf?

- Känslan när jag når målen blir en adrenalinkick. Likaså när jag sätter det där perfekta slaget. Jag älskar att vara utomhus. Det är skönt att gå för sig själv i sin egen bubbla. Sen är det kul att tävla också, säger Emma när vi träffar henne innan ett av träningspassen på Tomelilla Golf.

Nyligen kom Emma trea i en tävling på Djupadal (Österlens GK) men den senaste tävlingen på Haverdals GK gick inte lika bra. Svingen satt inte riktigt. Det ska Emma få hjälp med av klubbens tränare Jocke Norgren under dagens träningspass.

- Ibland tränar jag själv, ibland med mamma eller i gruppträning och ibland, som idag, med Jocke. Idag behöver hjälp med min sving som inte funkade lika bra på Haverdal som tidigare. Så nu ska vi fokusera på bollträffen och att jag kommer rätt i svingen.

Tränare Jocke har färdigställt klubbens TrackMan (en radar som med avancerad teknik mäter hur både klubba och boll rör sig) på rangen och det är dags för Emmas träningspass.

- Slå fem bollar, inleder Jocke, som sedan analyserar resultatet i TrackMan och kommer med små justeringar. Sen fem nya bollar. Och fem till. Och igen.

- Jocke kan mitt golfspel och ser snabbt vad jag gör fel eller vad jag behöver träna mer på. Han ger mig bra övningar för att åstadkomma det jag vill. Han har hjälpt mig mycket i min utveckling.

Emma betonar hur viktigt hennes mentala fokus är för att lyckas.

- Om mitt huvud inte är med är kroppen inte heller med. Jag känner tydligt om jag kan hålla fokus en hel tävling eller om jag svajar lite, är trött och tänker på annat. Samtidigt är jag väldigt bra på att hålla ihop mitt spel och komma tillbaka. Det mentala är en stor del av golfen, säger den lugna självsäkra tjejen med stor självinsikt.

Oftast är det Emmas mamma som kör från hemmet i Ystad till träningarna i Tomelilla. På frågan om mamma och pappa också är duktiga golfare slirar Emma en aning på svaret.

- Ehh, mamma spelar betydligt mer än pappa. Pappa har lite andra intressen också så han är inte här jätteofta. Men mamma är ändå ganska duktig, svarar hon diplomatiskt.

Vad har du för mål med ditt golfspel?

- Jag har redan uppnått flera av årets mål, bland annat att komma ner till scratch och att nå topp 100 på rankingen bland Sveriges juniortjejer. Just nu ligger jag på 96:e plats. Sen har jag ett pågående mål att gå alla mina rundor under 80 slag och det målet har jag även inför nästa år.

Om fem år, var är du då i golfens värld?

- Jag kommer absolut fortsätta med golfen. Att flytta till USA för att gå på college är det många som gör men jag vet jag inte om jag vill det. Jag har det bra här hemma och Elitmiljö i Halmstad (för dig som vill kombinera högskolestudier med en elitsatsning på golf) är en bra utbildning som ger bra möjligheter så det kanske blir Halmstad. Om några år vill jag försöka spela på högre tourer, som undertourer till LPGA.

Emma avslutar dagens träning med att testa sin nya putter. Nästa helg, vecka 34, tävlar Emma på Svenska juniortouren på Torekov GK. Då sätter du svingen Emma - lycka till!