Lukas Nilssons golfspel skapar magi på handbollsplanen

Publicerat: 2023-06-22 - 09:55 - Skrivet av Joachim Orrenius

För mindre än ett år sen hängde handbollsspelaren Lukas Nilsson med några lagkamrater från Bundesligaklubben Rhein-Neckar Löwen till en golfbana. Det blev starten på en ny hobby men också början på en mental resa som även utvecklat Lukas som handbollsspelare.

Efter sju år i den tyska handbollsligan är det Danmark och Aalborg Håndbold som gäller för Lukas Nilsson till hösten. Familjen Nilsson kommer att bo i Aalborg men de har även en bostad i Ystad en kort biltur till hemmaklubben Tomelilla Golf.

Lukas Nilsson i Aalborg Håndbolds matchtröja. Foto: aalborghaandbold.dk

- Doktor Jocke (klubbens PRO) måste fixa min golfsving, säger Lukas efter det att han presenterat sig inne på kansliet på Tomelilla Golf.

Vi slår oss ner vid ett bord utanför klubbhusentrén. På puttinggreenen intill ligger dottern Zoës golfklubbor. Pappa Lukas greppar ett par golfbollar som han på handbollsmanér kastar in på green.

Kast med golfbollar skulle kunna bli en ny sport - handgolf. Vi har ju redan footgolf här i Tomelilla. Vad tror du?

- Ja, där kanske vi har något. Ta patent på det så kör vi sen, skojar Lukas tillbaka.

Golfen ger Lukas sinnesro

Även om Lukas är stor, stark och har boll i sig är han nybörjare inom golfen. Han är självlärd med tips och råd från vänner. Första lektionen med en riktig golftränare blir denna vecka med klubbens PRO Jocke Norgren.

- Jag slår långt men sprider bollarna ganska mycket. Detta är en enormt häftig bana. Senaste jag spelade hade jag två birdies första nio, säger Lukas som redan spelat ner sitt hcp till strax över 20.

Vad är det bästa med golfen?

- Sinnesro, att varva ner och njuta några timmar samtidigt som jag rör på kroppen. Och att det är en bollsport, jag älskar alla bollsporter. Jag har verkligen fastnat för golf och kollar på allt - golf på youtube och tv-sända turneringar.

Dina styrkor som golfspelare?

- Just nu får jag till min driver väldigt bra. Men jag behöver jobba på allt. Järnslagen har jag problem med så det ska doktor Jocke kolla på. Jag är ju handbollsspelare så jag använder mina handleder för mycket.

Upptäckte golfen under skadeperiod

Lukas sega period under fjolåret blev betydande enklare att ta sig igenom efter det att han upptäckte golfen. En individuell sport vid sidan om en elitidrottares lagsport är ofta ett perfekt komplement.

- Jag kände mig rätt nere under den där perioden då jag inte kunde spela handboll. Jag ville hitta en hobby och där har golfen hjälpt mig otroligt mycket. Jag är mycket lugnare på handbollsplanen nu och har lättare att acceptera fel och tänka på nästa aktion. Och så är det verkligen inom golfen också. Det gäller att snabbt hitta fokus efter ett dåligt slag. Det är många slag kvar. Och det har jag tagit med mig till handbollen, och även utanför den.

Dottern Zoës, 2,5 år, tålamod börjar tryta. Pappa Lukas prat med den där gubben som ställer frågor är förmodligen inte det hon förväntade sig av en dag med sin pappa på golfbanan. När intervjun äntligen är slut följer Zoë leende med sin pappa till rangen.

Zoe har skoj med pappa Lukas.

Under speluppehållet är Lukas mest hemma i Ystad. Det blir gymträning på STC i Ystad och golfrundor på hemmaklubben i Tomelilla. Men strax blir det ett helt annat fokus för familjen Nilsson då den utökas med en liten kille. Vi håller tummarna för att allt går bra i samband med nedkomsten. Sen får vi även hoppas att doktor Jocke får ordning på Lukas järnslag.

Fakta - Lukas Nilsson

Ålder: 26.
Familj: Fru Hanna, dottern Zoë, 2,5 år.
Bor: Ystad och Ålborg.
Moderklubb: Ystads IF.
Klubbar i karriären: Ystads IF 2013-2016, THW Kiel 2016-2020, Rhein-Neckar Löwen 2020–2023, Aalborg Håndbold 2023-
Meriter:
2017 och 2019 - tysk cupmästare med THW Kiel.
2019 - EHF-cupmästare med THW Kiel.
2020 - tysk mästare med THW Kiel.
2023 - tysk cupmästare med Rhein-Neckar Löwen.
Landslagskarriär: 185 mål på 73 landskamper. 2018 EM-silver i Kroatien.