Lyckad premiär för golfskolan

Publicerat: 2023-05-05 - 07:14 - Skrivet av Joachim Orrenius

Golfskolan är ett nytt upplägg på Tomelilla Golf. Två övernattningar med frukost, luncher och middagar. Och en massa golfträning med klubbens pro Joakim Norgren. Ett suveränt sätt att kicka igång golfsäsongen på med andra ord. Vi tog en avstämning med Leif Samuelsson som var en av deltagarna i årets första golfskola som arrangerades i slutet av april.

Leif Samuelsson är medlem i Bryttsätter GK och har periodvis spelat golf sedan slutet av 80-talet. Att träna med en pro har han gjort vid flera enstaka tillfällen.

Vad tyckte du om vår pro Joakim Norgrens träningsupplägg?
- Det var ett bra upplägg, anpassat efter vår grupp. Lagom med saker att öva på och ta till sig. Kan annars lätt bli för mycket, säger Leif.

Hur har du använt det du lärde dig under golfskolan, och hur har det gått med golfspelet?
- Jag har inte tränat eller spelat sen vi var i Tomelilla men räknar med att göra det nu till helgen.

Bekvämt med närheten till banan

Deltagarna bodde i hotellets moderna och flexibla sviter där man kan bo fyra i varje svit, fördelat på två enkelsängar i två separata sovrum.

- Det var ett bra boende med alla bekvämligheter man kan önska och där närheten till banan är ett stort plus.

Golfskolan inkluderar även fika vid första dagens samling, två frukostar, tre luncher och två middagar. Även smaklökarna ska ha sitt när man tränar golf. Ditt omdöme om maten i golfrestaurangen?
- Fantastiskt god mat och mycket trevlig personal.

Henrik och Gustav driver golfrestaurangen H&G:s på Tomelilla Golf.

I golfskolan ingår förutom träning med pro även spel på 18-hålsbanan. Och tävling om man vill vara med. Fritt spel på korthålsbanan ingår också.
Dina intryck av banan?
- De första nio hålen är utmanande för en nybörjare eller en som inte spelat så mycket på senare tid. De sista nio hålen var ”lättare” och blev därmed trevligare och mindre stressande för oss.

2-4 juni arrangeras nästa golfskola

Slutligen skickade Leif med några tips inför kommande golfskolor.
- Golfskolan är ett bra upplägg med bra övningar. 3 x 18 hål är dock för mycket för en nybörjare. Jag rekommenderar också att man börjar på sista nio. Tydliggör för efterkommande bollar att det är deltagare från en golfkurs som spelar. Särskilt om det är nybörjare med, avslutar Leif Samuelsson.

- Vi tackar Leif och hans vänner för denna gång och hoppas se er på vår bana vid ett annat tillfälle. Golfskolan arrangeras vid ytterligare fyra tillfällen i år. Nästa tillfälle är helgen 2-4 juni och det finns fortfarande platser kvar. Vem tycker du ska gå en golfskola?, avslutar Joakim Norgren.

Läs mer om Golfskolan på Tomelilla Golf här >>