Pay and Play - korta hål för både stora och små bollar

Publicerat: 2022-07-04 - 13:52 - Skrivet av Joachim Orrenius

Intill padelhallen på Tomelilla Golf hittar du korthålsbanan Nya Gladan. En Pay and Play-bana där du spelar både golf och footgolf. Utan varken medlemskap eller Grönt Kort. Perfekt sommaraktivitet för hela familjen. Häng med på en tur tillsammans med klubbchef Kristian Hägglund.

Korthålsbanan Nya Gladan på Tomelilla Golf byggdes 2017. Banarkitekt Christian Lundin ritade banan och det irländska företaget SOL Golf Course Construction fick uppdraget att bygga. Resultatet blev nio riktigt roliga och utmanande hål. Detta är som en golfbana i miniatyr med både bunkrar, kullar och avrinningsytor. Längsta hålet mäter 150 meter och det kortaste 55 meter. Par 27 (idealiskt antal slag på nio hål). Tack vare att de nio korthålen är placerade på höjden intill padelhallen är banan tålig mot regn och oftast i väldigt bra kondition.

Nya Gladan är en så kallad Pay and Play-bana. Oavsett om du spelar golf eller footgolf slår och sparkar du ut från samma tee.
Vad gäller om golfbollen hamnar i hålet för footgolf?
- Då tar du bara upp bollen och lägger den bakom hålet och fortsätter därifrån, säger klubbchef Kristian Hägglund.

Här behövs inget Grönt Kort eller medlemskap

På korthålsbanan här i Tomelilla behöver du varken vara medlem eller ha Grönt Kort (ett slags körkort för golf). Du behöver egentligen inga som helst förkunskaper inom varken golf eller footgolf. Kom bara hit och prova! Hit är alla välkomna, erfarna golfare som vill vässa närspelet liksom familjen eller kompisgänget som bara vill ha en rolig utmaning. Medlemmar spelar fritt och gäster betalar greenfee i kansliet eller huvudentrén på övre plan i klubbhuset när kansliet är stängt. När kansliet är stängt går det att betala med kontanter eller Swish.
- Det kan ju vara en familj där två spelar golf och två footgolf och då kan dom gå ut och spela en runda tillsammans, mot samma hål dessutom. En kul familjeaktivitet som fler borde prova, säger Kristian och fortsätter.
- Året efter vi öppnade banan spelade jag footgolf med min yngsta dotter och här på hål 4 kan man rulla ner bollen längs ena kanten och då ha en hygglig chans på HIO. Hon sparkade iväg bollen och givetvis rullade den i hål. "Pappa pappa, det var kul, jag går ner och hämtar bollen så att du kan filma när jag gör det en gång till". Javisst, sa jag men tänkte samtidigt att oddsen på att hon skulle göra om samma sak var väldigt höga. Som tur var tryckte jag i alla fall igång kameran, och bollen rullade i igen - två HIO i rad!

Golfäventyret för de minsta

Golfäventyret är en nationell satsning via Svenska Golfförbundet i syfte att locka fler unga spelare till sporten. Golfäventyret hos oss leds av klubbens pro Joakim Norgren.
-  Det går ut på att man ska leka golf. Då kan man t ex spela golf med tennisbollar eller bandybollar till footgolfhålen. Det blir lättare att träffa bollen och påminner då lite om bandy. Läs mer om Golfäventyret här >>

När vi närmar oss hål 9 ser vi en tvåbarnsfamilj.
- Det är så här vi vill att det ska se ut - en liten fikabag, några golfklubbor och en familj som har en kul aktivitet ihop.

Boka tid på korthålsbanan

Banan är öppen måndagar-fredar kl. 08:00-16:00 samt lördagar, söndagar och helgdagar kl. 08:00-14:00. Bokning av starttid på golf.se och/eller genom kansliet på telefon 0417-194 30 eller per mail: info@tomelillagolf.se.