Träna med Jocke!

Publicerat: 2022-03-24 - 11:43 - Skrivet av Joachim Orrenius

Joakim Norgren är klubbens PRO. 2015 tog han examen på tränarutbildningen och gör 2024 sin sjunde säsong som pro på Tomelilla Golf. Så sent som 2003 kom golfen in i Jockes liv. Innan dess hade han spelat ishockey under hela uppväxten så att svinga klubbor var inget nytt för honom när hockeyklubbans slagskott byttes mot golfens drivar.

“Välkomnande och avslappnad atmosfär”
Jocke är född och uppvuxen i Stockholm och har även bott i Småland under flera år. Nu är det Köpingebro som gäller där han bor med fru och två barn.
Hur kom det sig att det blev Tomelilla Golf för dig?
- Jag träffade Kristian (klubbchefen) utanför ett gym i Ystad och sa till honom att han kunde höra av sig om det blev en tjänst ledig. Några veckor senare ringde han. Jag trivs jättebra här, det är en välkomnande och avspänd atmosfär på klubben, säger Jocke.

Kurser och träningstider finns på hemsidan
Jocke är anställd på heltid och ansvarar för all träningsverksamhet på Tomelilla Golf. Här finns träningsgrupper för nybörjare, juniorer, seniorer, motionärer och elit. Träningarna sker både utomhus och inomhus i hallen där golfsimulatorn är ett mycket bra hjälpmedel. Fördelen med träning i hallen är att den kan bedrivas även när det regnar, är svinkallt i februari eller stekhett i juli. Eller när det är mörkt. Testa gärna att spela simulatorgolf, du kommer fastna. Information om simulatorgolf hittar du på hemsidan under denna rubrik: https://www.tomelillagolf.se/simulatorgolf/
- Det är bra att förbereda sig på vintern för att kunna spela bra golf på sommaren när man är ledig och har semester, fortsätter Jocke som slår ett slag för junior-, avrostnings- och nybörjarkurserna som finns bokningsbara på hemsidan under rubriken Träna golf där du även hittar ett kalendarium med lediga tider. Det går också bra att mejla till pro@tomelillagolf.se om du vill boka en kurs, eller hyra Jocke för att spela några hål på banan.

Vad är Custom fitting och varför ska jag göra det?
Innan du köper nya skor provar du hur de sitter på foten och hur de känns att gå i. Tänk om du skulle göra så när det handlar om dina golfklubbor också? Vi är alla olika, och då är det ju självklart att vi behöver olika golfutrustning för att spela bra. Det är precis som med kläder, skräddarsytt sitter alltid bättre.
Det tar ca 60 minuter för att skräddasy ett helt set klubbor, s.k. custom fitting.
- Jag kan säga att det kommer vara väl investerad tid!

Alla kurser och träningar på Tomelilla Golf bokas som vanligt via rubriken Träna golf på hemsidan eller genom att mejla vår egen PRO Jocke på pro@tomelillagolf.se.

Våren är på ingång. Har du inte dammat av klubborna och börjat träna ännu kanske det är dags nu? Några träningspass med Jocke kanske blir startskottet på din bästa golfsäsong hittills!